Een unieke verpakking begint met een goed idee of een goed product. Het is daarbij belangrijk om goed na te denken over je marketing en promotie. Hoe opvallender je verpakking is, hoe sneller het herkent wordt. Of je nou kleding ontwerper bent, een bordspel bedacht heb of een product(verpakking) ontwikkelt dat in vele schappen komt te liggen. Het maakt helemaal niet uit in welke branche je actief bent.
Heb je bijvoorbeeld een overheerlijke hamburger gemaakt die je wilt verkopen op foodtruck festivals of andere events? Dan wil je dat mensen beginnen te watertanden als ze de burger zien liggen. Naast de overheerlijke ingrediënten kan je met vetvrij papier je burger eruit laten springen!
Het is zijdepapier dat je kunt bedrukken naar je eigen ontwerp of gewoon met logo. Het is uiteraard niet alleen geschikt voor hamburgers maar voor veel meer soorten eten. Dankzij de beschermende laag zul je ook geen inkt vlekken of iets dergelijks op je broodje terug zien.
Afhankelijk van de presentatie van je overheerlijke eten kan je er ook voor kiezen om de verpakking geheel af te sluiten. Dit kan je doen met een sticker. Stickers laten drukken kan in elke oplage, klein en groot. Het is echt de finishing touch op je verpakking!
Dit zie je ook terugkomen bij winkels waar je een cadeau kan kopen. Het is toch vaak een sticker die de feestelijke verpakking afmaakt. Soms staan de contactgegevens of het logo van de betreffende winkel op de sticker afgebeeld.
Wat daarnaast leuk kan zijn is om een persoonlijke attentie toe te voegen aan je feestelijke verpakking. Denk aan een ansichtkaart waarop je de klant bedankt voor zijn of haar aankoop, een kortingsvoucher die geldig is bij een volgende aankoop. Of denk eens aan sierlijke elementen zoals cadeaulint of takjes. Mits dit bij je product en imago past natuurlijk.
Het ontwerp van je verpakking kan opvallend zijn vanwege het kleurgebruik. Maar denk ook aan een prikkelende of inspirerende quote. Of aan een QR-code waar je (potentiële) klanten direct naar je website kunt proberen te halen. Uiteraard kan je dat ook doen door een prijsvraag te organiseren.
Overigens is het zo dat je wel een deugdelijk product moet hebben om het te kunnen verkopen. De online reclame gaat tegenwoordig zo snel dat men direct het internet zal raadplegen om ‘onderzoek’ te doen. Dus je verpakking kan er nog zo spetterend uitzien, als je product dat niet doet dan zal de kans op succes ook niet zo groot zijn.
Mocht je nou onverhoopt te maken krijgen met valse of onterechte reviews, blijf dan altijd netjes. Probeer het gesprek aan te gaan. En probeer er het positieve van in te zien; speel hier op in met berichten op je social media kanaal. Niet om iemand voor schut te zetten natuurlijk, maar om het tegendeel te bewijzen.
Denk er bijvoorbeeld eens aan om beelden te laten zien van alle stappen in het proces vanuit jouw kant “de ondernemer vertelt…”, denk aan je werkwijze en het productie- en inpakproces. Zo laat je je van je goede kant zien en heb je tegelijkertijd nieuwe content voor op je social media kanalen. Soms is het een kwestie van omdenken om van iets negatiefs iets positiefs te maken. Het is dus goed om dit mee te nemen in je marketing en communicatieplan.